Ginastera
Sidsel har vært solist med ulike orkester, flere ganger: med KORK, Trondheim Symfoniorkester, Trondheim Solistene, Det Norske Kammerorkester, Murmansk Symfoniorkester m fl. hvor hun har spilt harpekonserter av Mozart, Ravel, Debussy, Haendel, Gliere, Thommesen, Ginastera, Granjany, Hotvedt m fl.
GINASTERA HARPEKONSERT:
Sidsel var solist med KORK i 2016 under KORKs 75 års jubileums konsert, ledet av sjefsdirigent Miguel Harth-Bedoya hvor Ginestera harpekonsert ble framført. Komponisten Ginastera hadde et tett samarbeid med harpisten Nicanor Zabaleta, som urframførte harpekonserten i 1965. I etterkant av urframførelsen ble harpekonserten revidert og faktisk spilt inn av Zabaleta. Dette er en innspilling som dessverre ikke mange kjenner til. De trykte harpenotene (utgitt av Boosey & Hawkes) stemmer ikke overens med den reviderte utgaven. Derfor har Sidsel, i innstuderingsperioden, forsket på orginal partitur, korresponanse og noter og materiale som eksisterer både i London og Basel. Sidsel velger å spille en versjon basert på sine studier og Zabaleta innspilling.
CD-innspilling av Ginastera konserten er spilt inn med Sidsel, KORK og Miguel Harth-Bedyoa og blir utgitt av LAWO i løpet av 2019. Det er bare å glede seg!
Bilder/video utdrag fra fra konserten er her:
“Norwegian harpist Sidsel Walstad is technically and musically a force of nature. She does deliver a memorable performance that will surely become a standard against which to judge future attempts at this musical minefield. Extraordinary *****”.
“Soloist Sidsel Walstad is superb throughout”
«Walstad’s playing is eloquently dreamy and distinctively ripe in tone.
Her performance is scintillating”.
“Walstad whispers, wails, growls, hisses, and intones gloriously, leaving us eating out of her hands”.
“Sidsel Walstad makes light work of the Concerto’s technical rigours in this wonderfully spirited and sensitive interpretation, well-supported throughout by the Norwegian Radio Orchestra».
”In this attractive recording, Sidsel Walstad turns in a colorful, sharply articulated performance, with poetry and virtuosity to spare. Her coordination with the Norwegian Radio Orchestra is deft, and her cadenza in the finale is stunning”.
ALBERTO GINASTERA (1916–1983)
Harp Concerto, Op. 25
1) I. Allegro giusto /// 08:36
2) II. Molto moderato /// 06:30
3) III. Libramente capriccioso – Vivace /// 08:51
Variaciones concertantes, Op. 23
4) I. Tema per Violoncello ed Arpa /// 02:14
5) II. Interludio per Corde /// 02 :01
6) III. Variazione giocosa per Flauto /// 01:05
7) IV. Variazione in modo di Scherzo
per Clarinetto /// 02:01
8) V. Variazione drammatica per Viola /// 03:39
9) VI. Variazione canonica
per Oboe e Fagotto /// 02:41
10) VII. Variazione ritmica
per Tromba e Trombone /// 00:38
11) VIII. Variazione in modo di Moto perpetuo
per Violino /// 01:05
12) IX. Variazione pastorale per Corno /// 02:23
13) X. Interludio per Fiati /// 01:19
14) XI. Ripresa dal Tema per Contrabasso /// 02:04
15) XII. Variazione finale in modo di Rondo
per Orchestra /// 03:34
Tittel: Ginastera: Harp Concerto, Op. 25 /
Variaciones concertantes, Op. 23
Artist: Sidsel Walstad – harpe
Kringkastingsorkestret
Miguel Harth-Bedoya – dirigent
Katalognr.: LWC1182
Label: LAWO Classics
Releasedato: September 2019
Totaltid: 48:52
Format: CD Stereo
EAN: 7090020182049
Produsent: Vegard Landaas
Tekniker: Teknikere: NRK Musikkteknikk /
Thomas Wolden
Design: Blunderbuss
Web: www.lawo.no
GINASTERA FOR HARPE OG ORKESTER
Det finnes få komponister som kan få salen til å svinge og dansefoten til å rykke som Alberto Ginastera. Å fremføre musikken hans krever en særegen kombinasjon av klassisk virtuositet og rytmesans. Dette er den første norske innspillingen av Ginasteras harpekonsert op. 25 og «Variaciones concertantes» op. 23, mesterlig framført av Kringkastingsorkesteret og deres soloharpist Sidsel Walstad.
Harpekonserten ble bestilt i 1956 av harpisten Edna Phillips, men ble først urfremført i 1965 av den spanske harpisten Nicanor Zabaleta, som hadde samarbeidet tett med komponisten. Til tross for voldsomme krav til solisten, er konserten blitt et (av fortsatt ganske få) standardverk for harpe og orkester. Walstad baserer i stor grad harpe-stemmen på den reviderte utgaven Zabaleta spilte inn i 1968, en versjon som ligger tettere opptil komponistens ønsker enn tidligere innspillinger. Her møter vi harpen som en rytmisk motor som fremhever det perkussive i
musikken, men også bringer frem partier med intens og mystisk skjønnhet.
I tillegg får vi høre Ginasteras «Variaciones concertantes»fra 1953, en uimotståelig kombinasjon av orkesterfarger og store krav til solistiske prestasjoner. Solopartier gis til alle instrumentene i orkesteret, før argentinske cowboyer (gauchos) rir over pampasen i den avsluttende rondoen.
Sidsel Walstad karakteriserer å spille harpekonserten som å «bestige et fjell». Om det kan føles slik for de fleste harpister, har Walstad de aller beste forutsetninger for å takle Ginasteras krav til kompleksitet og rytmikk. Som soloharpist i KORK, utsettes hun for musikk i de forskjelligste genre, komposisjoner og arrangementer som tar harpen langt utenfor den klassiske allfarvei.
Kringkastingsorkestrets peruanske sjefdirigent Miguel Harth-Bedoya har – i likhet med Ginastera selv – et bankende hjerte for sør-amerikansk musikk og kultur, og er en av de dirigentene som har bidratt mest til å spre musikken fra eget kontinent ut i verden, ikke minst gjennom konserter og flere utgivelser med KORK de siste årene.